مدیرکل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم: اعتبار مدرک مؤسسات آموزش عالی غیردولتی همانند دانشگاههای دولتی است.
اصولاً فلسفه اولیه تشکیل مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی فعال سازی بخش خصوصی در زمینه آموزش عالی بوده است. این امر حدود بیش از ۲۰سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. در مرحله اول با هدف سبک تر کردن بار سنگین آموزش عالی از روی دوش دولت انجام شد البته در این میان اهداف دیگری مثل ارتقای کیفیت آموزش نیز مد نظر بود.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر کارن ابری نیا مدیر کل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در بازدید از مؤسسات آموزش عالی شیراز ضمن بیان این مطلب در مورد مدرک اعطایی از سوی این مؤسسات گفت: باید متذکر شد که آموزش عالی غیرانتفاعی یکی از زیر نظام های اصلی در وزارت علوم است و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که بالاترین نهاد فرهنگی کشور است، به تصویب رسیده است. بنابراین من این اطمینان را به دانشجویان می دهم که ضوابط و مدارک افرادی که در مؤسسات غیردولتی مشغول تحصیل هستند مثل دیگر دانشگاههای دولتی است و بر همان اعتبار و ارزش سنجیده می شود.
مدرک مؤسسات غیردولتی بین المللی است و دانشجویان می توانند با ارائه این مدارک، در دانشگاههای جهان ادامه تحصیل دهند. این در حالی است که علاوه بر عضویت در نظامهای مهندسی می توانند در انجمن های علمی و حرفه ای سراسر کشور نیز شرکت کنند و در کل می توان گفت از لحاظ قانونی هیچ فرقی با مدارک دانشگاه های دولتی ندارد.
وی افزود: با نگاهی به آمار قبولی دانشجویان این مؤسسات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توان به ارزش و اعتبار مدرک این مؤسسات پی برد که اگر غیر از این بود، هرگز مدرک این مؤسسات، توسط دانشگاه های معتبر پذیرفته نمی شد. در حال حاضر برخی از مؤسسات غیرانتفاعی در بعضی رشته ها با دانشگاه های دولتی رقابت می کنند و همین امر نشان دهنده اعتبار و ارتقای کیفی و جایگاه این مؤسسات در کل نظام آموزشی عالی کشور است.
دکتر ابری نیا افزود: یکی از بحث هایی که مطرح و در حال اقدام است، حذف ترکیب «غیرانتفاعی» از نام مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی است. با حذف این ترکیب بسیاری از مشکلات مالی این مؤسسات به خودی خود قابل حل خواهد بود به گونهای که با ورود سرمایه گذار به این بخش، این مؤسسات قابلیت توسعه پیدا خواهند کرد. بحث دیگری که مطرح هست و در صورت حمایت بخش های مختلف کشور می تواند موفقیت آمیز باشد، بحث ایجاد شهرک ها یا پردیس های دانشگاهی در شهرهایی است که مؤسسات غیردولتی متعددی دارند. با ایجاد شهرک ها و پردیس های دانشگاهی مؤسسات غیردولتی می توانند بسیاری از امور مانند زمین های ورزشی، سلف سرویس ها و حتی کلاس های آموزشی را به اشتراک بگذارند که علاوه بر کاهش هزینه های جاری، نوعی پرهیز از موازی کاری هم حاکم شود. به طور کلی باید در جهت توانمند سازی مؤسسات غیردولتی تمام تلاش خود را به کار بریم تا مقصود وزارت علوم نیز حاصل شود.
مدیر کل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با تأکید بر چشم انداز این مؤسسات گفت: به طور کلی چشم انداز آینده این مؤسسات که شاخصهای کیفی را مد نظر دارند، به عقیده من خوب و مطلوب است و وزارت علوم با اعتقاد بر این اصل که این مؤسسات می توانند به دانشگاه های خیلی بزرگ و موفق بدل شوند، آنها را مورد حمایت خود قرار می دهد.
وی ادامه داد: درصورت ارتقای کیفیت مؤسسات غیردولتی وزارت علوم بسیاری از اختیارات را به هیأت مؤسس و امنای این مؤسسات تفویض خواهد کرد که به عنوان نمونه می توان به تصمیم گیری درباره میزان شهریه سال ۹۵-۹۴اشاره کرد که به هیأت امنای مؤسسات واگذار شده است و پرواضح است مؤسساتی که مؤسسان آنها وقت بیشتری را در جهت ارتقای کیفیت آنها صرف می کنند و دلسوزانه فعالیت می کنند، موفق تر عمل خواهند کرد.
ابری نیا درمورد جذب سرمایه برای مؤسسات غیردولتی گفت: سرمایه گذاری در این مؤسسات منجر به توسعه و گسترش فضای آموزش و تجهیز کارگاههای این مؤسسات شده و وزارت علوم نیز این مؤسسات را مورد حمایت کامل خود قرار داده است.