فلسفه سفره هفت سین در آیینهاى باستانى ایران
در آیینهاى باستانى ایران براى هر جشن "خوانی یا سفره ای"گسترده مىشد که داراى انواع خوراکىها بود. سفره نوروزى"هفت سین"نام داشت و مىبایست از بقیه سفره ها رنگین تر باشد.سفره هفت سین مــعــمـولاً چـندســاعــت مانــده به زمان تـــحویل ســـــال نو آمـــاده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح زمین چیده مى شد.این سفره برپایه عدد مقدس هفت بنا شده بودو در بسیارى از منابع تاریخى آمده است که"سفره هفت سین نخست"سفره هفت شین" بوده و بعدها به این نام تغییر یافته است.شمع، شیرینى، شهد (عسل)،شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات،اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود"هفت چین"در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. سخنران جامعه زرتشتى در این باره مى گوید:"در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مىگذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند."بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین هاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى که مردم ایران اسلام را پذیرفتند،سعى کردند که سنتها و آیینهاى باستانى خود را هم حفظ کنند.امروزه هنگام تحویل سال نو اعضاء خانواده دور سفره هفت سین جمع می شوند و برای داشتن سالی پر از شادی و خیرو برکت دعا میکنند.بعضی سفره هفت سین را در مدت سیزده روز نوروز نگه میدارند و در پایان این دوره، درروز سیزده نوروز، سبزه ی سفره هفت سین را به آب میدهند.
هفت جزء سفره هفت سین
سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.
سیب: نماد مهر و مهرورزی
سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولدو زایندگى. عده اى عقیده دارند که بوى برگ و شکوفه درخت سنجد محرک عشق است.
سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.
درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده که شمار مقدس برج هاست در قاب هاى گرانبها سبز مى کردند.در دوران باستان درکاخ پادشاهان ۲۰ روز پیش ازنوروز دوازده ستون را از خشت خام برمى آوردند و بر هریک از آنها یکى از غلات را مى کاشتند و خوب روییدن هریک را به فال نیک مى گرفتند و برآن بودند که آن دانه درآن سال پربار خواهدبود. در روز ششم فروردین آنها را مى چیدند و به نشانه برکت و بارورى در تالارها پخش مى کردند.
سماق و سیر:نماد چاشنى و محرک شادى در زندگى به شمار مى روند. اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است: دراین میان" تخم مرغ" نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.
آینه: نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد.
آب و ماهى: نشانه برکت در زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته مى شود.
سکه: نمادى از خیر و برکت و درآمد است.
شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست.
کتاب مقدس قران هم یکى از پایه هاى اصلى سفره هفت سین است.بر سر سفره هفت سین زرتشتیان درکنار اسپند و سنجد،"آویشن"هم دیده مى شود که به گفته موبد فیروزگرى خاصیت ضدعفونى کننده و دارویى دارد و به نیت سلامتى و بیشتر به حالت تبریک بر سر سفره هفت سین گذاشته مى شود.